آموزش پرتاب و شوت زدن با مچ دست در هندبال

هندبال ، فيلم آموزش هندبال،آموزش تكنيك هاي هندبال ، كتاب آموزش هندبال، دانلود آموزش هندبال،آموزش حرفه اي هندبال

آموزش پرتاب و شوت زدن با مچ دست در هندبال

آموزش پرتاب و شوت زدن با مچ دست در هندبال

پرتاب مچ دست
پرتاب مچ دست به عنوان پرتاب به دروازه را در بازي خيلي به ندرت مشاهده مي كنيم اگرچه اين پرتاب براي بازيكنان دايره ( خط زن) در محوطه هاي مياني و بغل گوش مورد استفاده قرار مي گيرد . اما استفاده از اين نوع پرتاب به عنوان پاس ، خيلي زياد ديده مي شود . به علت عدم نياز به حركت دورخيزي زياد ، اگر اين نوع پرتاب را با پرش يا شيرجه توام كنيم مفيد و موثر خواهد شد . زيرا در اين صورت پرتاب براي مدافعان غافلگير كننده و براي دروازه بان غير قابل محاسبه مي شود.

 

31

در مرحله آمادگي مهم است كه توپ با دست ديگر كنترل شود . در اينجا بايد توپ را با انگشتان و بازو كشيده نگه داشت تا نشانه گيري بهتر ممكن شود و پرتاب قوي تر صورت گيرد. اگر دست بسته بماند فشار روي توپ كمتر است . اما اگر انگشتان دست بسيار زياد باز باشند عمل به خوبي انجام نمي شود زيرا در اين صورت مچ دست كاملا بسته مي شود. براي پرتاب مناسب ، مچ دست بايد تحريك مناسب داشته باشد . حركت دورخيز دادن ، كوتاه و تقريبا غير قابل تشخيص است ، اين بدان معني است كه حركت توپ به طرف بدن و چرخش مچ دست در خلاف جهت پرتاب است . از اين حركت مخالف ، شتاب توپ به وجود مي آيد . توپ با دستي كه در مسير تاب داده مــــي شـــود ، پرتاب مي شود . در هنگام پرتاب يك چرخش ناگهاني و سريع دســـت به طرف عقب و خارج به وجود مي آيد كه آن را مي توان به عنوان ضربه زدن بدون دور خيز دادن به شمار آورد . دست پرتاب كننده در مسيـــرپرتاب توپ دنبال مي شود ( شكل 63) .

32

تمرينات پرتاب مچ دست

تجربه نشان داده است كه دانش آموزان سنين پائين نيز قادرند به آساني پرتاب مچ دست را بياموزند : يك شرط اصلي براي اين منظور اينست كه كودك بتواند توپ را به راحتي در دست بگيرد . به اين خاطر براي تمرين نوآموزان بايد توپ هايي را كه از نظر بزرگي و وزن مناسب هستند در نظر گرفت مثل توپ تنيس يا توپ كوچك هندبال .

بازيكن دايره ( خط زن) با نگاه خود به طرف دروازه ايستاده ، توپي را كه به صورت پاس از محوطه گوشه اي به او داده مي شود گرفته ، به دروازه پرتاب مي كند . دروازه تقسيم بندي شده و قسمت هاي مختلف آن به عنوان اهداف مشخص شده اند كه توپ به آن ها پرتاب مي شود . بعد از آن كه هر بازيكني 10 بار توپ را پرتاب كرد يك دروازه بان به دروازه مي رود و آنگاه بازيكنان پشت سر هم توپ را پرتاب مي كنند ( شكل 64)

بازيكنان دايره ( خط زن) در كنار بازيكنان مدافع ايستاده و پاس داده شده را دريافت مي كند . او با گردش به سمت آزاد براي خود فضاي آزاد به وجود آورده و روي پاي تكيه گاه پرش كرده ، توپ را به دروازه پرتاب مي كند. متعاقبا بازيكن پاس دهنده بازيكن دايره ، بازيكن دايره مدافع و بازيكن مدافع پاس دهنده مي شوند ( شكل 65) .

بازيكن دايره (آموزش هندبال خط زن ) در جلوي بازيكن مدافع ايستاده و بعد از دريافت توپ اگر راست دست باشد به طرف راست گردش كرده ، اگر چپ دست باشد به طرف چپ و روي پاي به اصطلاح غلط پرش مي كند ( بازيكن راست دست روي پاي راست و بازيكن چپ دست روي پاي چپ ) ( شكل 66) .

 

33

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.