شوت پرتاب پشت دست در هندبال

هندبال ، فيلم آموزش هندبال،آموزش تكنيك هاي هندبال ، كتاب آموزش هندبال، دانلود آموزش هندبال،آموزش حرفه اي هندبال

شوت پرتاب پشت دست در هندبال

شوت پرتاب پشت دست در هندبال

پرتاب پشت دست
يكي از پرتاب هايي كه همواره براي دروازه بان و مدافعان غافلگير كننده هستند ، پرتاب هاي پشت دست هستند . متاسفانه اين نوع پرتاب خيلي كم در بازي به كار گرفته مي شود ، اگرچه اين پرتاب خيلي موفقيت آميز است . دليل اين امر شايد اين باشد كه براي تسلط پيدا كردن به اين پرتاب نياز به تمرين زياد است.

پرتاب از حالت قرار گيري با پشت به دروازه : ساده ترين نوع اين پرتاب را بازيكنان خط زن ( بازيكنان دايره ) در حالي كه پشت به دروازه قرار گرفته اند مورد استفاده قرار مي دهند بازيكن توپ را با دست كاملا كشيده به عقب و پائين پرتاب مي كند در حالي كه نگاه خود مسير توپ را دنبال مي كند . اگر پرتاب را با يك شيرجه به طرف عقب توام كنيم قدرت پرتاب افزايش مي يابد ( شكل 54 ) .

26

پرتاب با چرخش 360 درجه اي : يكي ديگر از حركات مشكل تر پرتاب از حالت چرخش 360 درجه اي است كه بدون تماس با بازيكن مخالف و بيشتر از قسمت پشت خط پرتاب آزاد صورت مي گيرد . پاي ثابت در هنگام انجام اين پرتاب وظيفه بسيار مهمي را ايفا مي كند پاي ثابت ابتدا به وسيله ي قرار گرفته تكيه مانند ، سرعت دو را گرفته و قسمت جلوي پا براي نشان دادن عكس العمل سريع ، سطح مناسبي را به وجود مي آورد ( شكل 55 ) . در هنگام چرخش ، توپ از دست پرتاب كننده در مقابل مچ دست فشار داده مي شود و در ضمن با دست ديگر مهار مي شود تا از دست نرود .

پرتاب هاي پشت را مي توان در سطح پائين ( نزديك به زمين ) ( شكل 56 ) ، سطح زانو ، سطح كمر ( شكل 57 ) ، سطح شانه و بالا تر از سطح سر ( شكل 58 ) انجام داد

29

تمرينات پرتاب پشت دست

در هنگام تمرين و آموزش پرتاب پشت دست ، خيلي مهم است كه پرتاب كننده بياموزد كه عمل پرتاب و مسير پرواز را خود كنترل كند . در اينجا لازم است كه پرتاب را در آغاز آهسته انجام داد . براي پرتاب هاي با هدف ، به يار به يك دروازه و يا به يك حلقه بسكتبال ، مي توان از فاصل تقريبا 20 متري كه بسيار مناسب هستند استفاده كرد .

نكاتي را كه در پرتاب پشت دست بايد رعايت كرد :

بازيكنان راست دست از نيمه ي راست مي دوند تا بتوانند چرخش را به طور مطلوب انجام دهند و بعد از 180 درجه چرخش توپ را پرتاب كنند.

وزن بدن را از پاي ثابت به مسير پرتاب منتقل كنند.

30

 

با توپ هاي كوچك عمل تاب دادن را براي آمادگيدست پرتاب كننده تمرين كنيد . توپ را به مچ دست فشار دهيد در هنگام تاب دادن ، دست را در مسير پرتاب چرخانده تا كاملا پشت توپ قرار گيرد و به توپ منتقل شود .

در هنگام پرتاب فاصله تا مدافع را حدس زده و فضايي را كه مدافع احتمالا بيرون مي آيد حساب كنيد ، فاصله اي به اندازه 5/2 تا 3 متر به دست مي آيد .

از حالت پشت به دروازه : بازيكن دايره ( خط زن ) با پشت به طرف دروازه و روي خط دايره جريمه قرار گرفته است و توپ را از يار گرفته و با پشت دست به دروازه پرتاب مي كند .بعد از پرتاب ، او نقش پاس دهنده را به عهده مي گيرد ( شكل 59 ) .

پرتاب هايي با پشت دست از فاصله تقريبا 20 متري دروازه (آموزش هندبال شكل 60 ) .

پرتاب بعد از چرخش 360 درجه اي : پرتاب هاي با پشت دست به گوشه هاي بالاي دروازه انجام مي شود . بازيكنان راست دست به گوه راست و بازيكنان چپ دست به گوشه چپ پرتاب مي كنند . اگر هدف قبلا مشخص شود هدايت دست پرتاب را بهتر ميتوان كنترل كرد ( شكل 61) .

 منبع:sportforall.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.