آموزش ضربات يا پرتاب ضربه اي هندبال با دورخيز

هندبال ، فيلم آموزش هندبال،آموزش تكنيك هاي هندبال ، كتاب آموزش هندبال، دانلود آموزش هندبال،آموزش حرفه اي هندبال

آموزش ضربات يا پرتاب ضربه اي هندبال با دورخيز

آموزش ضربات يا پرتاب ضربه اي هندبال با دورخيزپرتاب ضربه اي با دورخيز
در هنگام انجام پرتاب ضربه اي با دورخيز ، دورخيز و حركت به عقب بردن دست بايد حركت پرتابي را آماده سازند و بدن با توپ را در موقعيتي قرار دهند كه از آن يك پرتاب با هدف با نيروي اوليه مطلوب و شتابدهي لازم امكان پذير شود . دورخيز دادن به عنوان حركت تمامي بدن با به عقب بردن دست پرتاب كه در ناحيه آرنج خم شده است صورت مي گيرد .

 پرتاب كننده براي گرفتن حالت پرتابي بايد سعي كند مركز ثقل بدن را كمي به عقب منتقل كند تا در هنگام پرتاب آن را در پشت توپ بياورد . در پرتاب هاي هندبال يك دورخيز طولاني تر دست ، مسير كاري طولاني تري را به وجود مي آورد كه به وسيله ي آن شتاب دهي زياد تري امكان پذير مي شود . اما تا حدي بايد از دورخيز طولاني صرف نظر كرد ؛ زيرا هرقدر عمل دورخيز دادن به دست كوتاه تر باشد به همان اندازه امكان غافلگيري نيز اهميت دارد كه در اين صورت قدرت و شدت پرتاب داراي اهميت مي شود . اين پرتاب را مي توان با قرار دادن پاي تكيه گاه يا بدون پاي تكيه گاه انجام داد

پرتاب ضربه اي با دورخيز در حالت دو با پاي تكيه گاه : در اين پرتاب با عقب بردن دست پرتاب ، پاي چپ در بازيكنان راست دست به طرف داخل چرخيده و در جلوي بدن به عنوان تكيه گاه قرار مي گيرد . برتري اين پرتاب در محكمي و دقيق تر بودن آن مي باشد ( شكل 32) .

 

پرتاب ضربه اي با دورخيز در حالت دو بدون پاي تكيه گاه : در اين پرتاب با عقب بردن دست پرتاب ، پاي راست به طرف جلو گذاشته مي شود . در اين حالت عمل شوت با گذاشتن پاي چپ به جلو انجام مي گيرد . برتري اين شوت در سرعت آن مي باشد .

تمرينات پرتاب ضربه اي با دورخيز

وظايف تمرين : وظايف فشرده اي براي تمرين مي باشد كه مهارت هاي تكنيكي بازي مانند پرتاب ضربه اي با دورخيز را نزديك به بازي تمرين كرد . در اينجا نزديك به بازي به اين معني است كه پرتاب را در شرايط تمريني انجام داد كه در بازي پيش مي آيند . اگرچه نسبت به موقعيت هاي فشرده بازي كمي ساده تر هستند.

دروازه به عنوان هدف در نظر گرفته مي شود و تمرين كنندگان بايد از گوشه هاي زمين پرتاب هاي ضربه اي به صورت مستقيم و يا با قوس به دروازه انجام دهند ، سعي شود پرتاب ها از روي خط پرتاب آزاد با دورخيز ريتمي انجام شود . اين تمرين را مي توان به صورت مسابقه انفرادي و يا گروهي انجام داد ( شكل 33 ) .

12

توپ را بايد با دورخيز كوتاه از پشت خط ميانه با هدف به دروازه پرتاب كرد . دو بازيكن توپ ها را به طرف خط مياني بر مي گردانند بعد از مدتي تمريـــن از علامت گذاري هايي كه در دروازه گذاشته مي شـــوند  استفاده مي شوند ( شكل 34 )

12

شكل 34

هدف تمرين اين است كه پرتاب ضربه اي را از محل هاي گوناگون به دروازه انجام داد . توپ دريبل داده مي شود و از ريتم سه قدم به دروازه پرتاب مي شود ( شكل 35 ) .

 

تمرين كنندگان به 6 گروه تقسيم مي شوند ، هر يك از گروه ها وظيفه دارد توپ را با پرتاب ضربه اي به يـاران خاص پاس دهد . هربازيكن پاس دهنده بايد به دنبــال توپ پاس داده شده خود بدود ، نبايد توپ را از دســت بدهد و نبايد با هيچ كس برخورد كنـــد . بازيكــــنان دريافت كننده توپ بايد توپ را در حال نفــــوذ بــــه طرف جلو (آموزش هندبال حركت به جلو ) گرفته و بــه وسيـــــله ي انواع مختلف پاس ها به ياران پس بفرستند ( شكل 36 ) .

14

شكل36

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.