آموزش دروازه باني در هندبال

هندبال ، فيلم آموزش هندبال،آموزش تكنيك هاي هندبال ، كتاب آموزش هندبال، دانلود آموزش هندبال،آموزش حرفه اي هندبال

آموزش دروازه باني در هندبال

آموزش دروازه باني در هندبال

دروازه بان
دروازه بان مي تواند با تمامي اعضاي بدن خود توپ را دفع كند اما او سعي مي كند بيشتر با دست ها و پاهاي خود دفاع كند دروازه بان كليه اعمال خود را از حالت به اصطلاح جاگيري اصلي شروع مي كند . ( به شكل هاي : جاگيري اصلي ، دفاع توپ هاي بلند ، دفاع توپ هاي نيمه بلند ، دفاع توپ هاي كوتاه ، دفاع پرتاب هاي از زاويه تنگ ، دفاع پرتاب هاي رو به رو توجه كنيد ) .

اساس ايستادن دروازه بان
الف ) وقتي كه توپ در قسمت وسط زمين ( نسبت به دروازه ) قرار مي گيرد :
1- محل ايستادن دروازه بان 10-5 سانتي متر در  جلو و در وسط خط دروازه مي باشد .
2- پاها به اندازه عرض شانه بازو كمي از ناحيه زانو  خميده مي شوند .
3- دست ها از ناحيه آرنج به طرف بالا خم مي شوند .
4- كف دست ها براي كنترل و دفع توپ با پنجه هاي  باز به طرف جلو نگه داشته مي شوند .
5- فاصله دست ها از يكديگر كمب بيشتر از عرض شانه  مي باشد.

وقتي كه توپ در گوشه هاي زمين قرار مي گيرد :
1-  محل ايستادن دروازه بان در مجاورت تير عمودي دروازه مي باشد .
2- پاها تقريبا به هم چسبيده و دست مجاور تير عمودي دروازه براي پوشاندن فضاي خالي بالايي دروازه مورد استفاده قرار مي گيرد .
3- دست ديگر در اين حالت در قسمت پائين بدن ( ناحيه كمر) جهت جلوگيري از نفوذ توپ نگه داشته مي شود
طريقه مهار توپ به وسيله دست ها : توپ هايي كه به زواياي بالايي دروازه پرتاب مي شود ، حتما بايد با حركات سريع دست ها مهار كرد . براي نزديك شدن و دفع توپ بهتر است كه همواره حركت دست يك گام نيز در حالت معمولي يا جهش به طرف زاويه شوت شده ، برداشته شود .
طريقه مهار توپ به وسيله پاها : در اين حالت دروازه بان مي بايستي پاي نزديك تر را جهت سد كردن حركت توپ به طرف زاويه ي شوت شده پرتاب نمايد . براي اين كه فضاي بيشتري از زاويه ي پائين دروازه پوشانده شود بهتر است ، دست موافق پا را نيز در امتداد آن قرار داد

تمرينات دروازه بان
در تمرينات و هنگام آموزش مفيد است كه محوطه حركتي دروازه بان در جلوي خط دروازه را محدود كرد . اين كار را مي توان به وسيله ي علامت گذاري خطوط حركتي به انجام رساند . ( شكل 74 ) .
ده توپ را با سرعت هرچه بيشتر از پشت خط پرتاب 7 متر ، پشت سر هم به قسمت هاي مختلف دروازه پرتاب مي شود دروازه بان بايد سريعا به پشت توپ ها رفته و آن ها را به داخل زمين برگرداند ( شكل 75 ) .
توپ ها را به طور متناوب محكم به دروازه پرتاب يا به پشت دروازه مي فرستيم .
دروازه بان وظيفه دارد توپ ها را تحت كنترل خود درآورده و آن ها را سريعا به داخل زمين پس فرستد به طوري كه با آن توپ بتوان يك حمله را سازماندهي كرد (آموزش هندبال شكل 76 ) .
دروازه بان از حالت جاگيري روي خط دروازه به جلو و به طرف خط 4 متر مي دود توپ از روي سر او پرتاب مي شود و او بايد سعي كند به عقب دويده و به توپ رسيده و آن را دفع كند به طوري كه توپ دوباره به زمين برگردد( شكل 77 ) .

 

38

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.